Firstvet – Veterinär direkt i mobilen

Visste du att din katt kan få träffa en veterinär utan att vare sig du eller katten behöver lämna hemmet? Med FirstVet kan du över videolänk prata med erfarna veterinärer för att få hjälp med bland annat rådgivning och diagnos. Och det bästa av allt - har du en kattförsäkring kan du få använda tjänsten helt gratis, förutsatt att ärendet omfattas av försäkringen.

Vård i mobilen - en växande trend

Kanske har du testat någon av de nya tjänster som erbjuder läkarsamtal via internet. De senaste åren har nätbaserade vårdplattformar som Kry, Min Doktor och Doktor24 tagit Sverige med storm tack vare sin smidighet och effektivitet. Många har upptäckt fördelarna med att kunna få prata med en läkare utan att behöva släpa sig iväg till vårdcentralen och köa tillsammans med andra sjuka. Något du kanske inte tidigare visste är att det även finns en liknande tjänst för din katt vid namn FirstVet.

Alla som tagit med sig en katt till veterinären vet nog vilken stress det kan innebära för både dig och din fyrbenta vän. Så fort transportburen kommer fram börjar katten vanka av och an. Väntrummet är påfrestande för katten med många okända dofter och intryck. Även själva undersökningsrummet kan väcka obehag. Katter trivs helt enkelt bäst i sin hemmiljö. Självfallet är det ibland nödvändigt att katten blir undersökt och behandlad på plats hos veterinären men ofta är det överflödigt, och i de fallen kan FirstVet vara ett utmärkt alternativ.

Om FirstVet

FirstVet är den första digitala veterinärkliniken i världen. Visionen är att göra livet enklare för djurägare samt att bli ett självklart första val för smidig rådgivning om hälsa och välmående hos djur. Öppettiderna för tjänsten är alla vardagar mellan 08:00 och 24:00.

Veterinärerna på FirstVet kan hjälpa till med rådgivning, diagnostisering och förslag på behandling. De kan även remittera vidare om det behövs och vid vissa tillfällen skriva ut recept. På FirstVet jobbar veterinärer med en bred kompetens och du får träffa en veterinär som har kunskap om just din djurart. Om ditt husdjur är akut sjukt eller mycket skadat bör du dock alltid uppsöka djursjukhus.



Gratis med försäkring

Har du en kattförsäkring finns det en stor sannolikhet att ditt försäkringsbolag ersätter kostnaden för videosamtalet. Med de flesta kattförsäkringarna får du nämligen använda tjänsten kostnadsfritt vid skador/symtom/sjukdomar som omfattas av försäkringen, men inte angående exempelvis beteendefrågor. Läs mer på FirstVets hemsida för att se vad som gäller för de olika försäkringsbolagen.

Så här använder du FirstVet

  1. Ladda ned FirstVet-appen via App Store eller Google Play till din mobil eller surfplatta. Vill du använda dig av en dator går du istället in på hemsidan.
  2. Logga in genom att identifiera dig med BankID, Facebook eller Google-konto. Vill du att samtalet istället ska ske via dator så kan du börja med att kolla så mikrofon, högtalare och webbkamera fungerar innan du loggar in via hemsidan.
  3. Boka en tid som passar dig. När du bokar tid får du även svara på några uppgifter om djuret samt sammanfatta symtomen.
  4. Besöket sker sedan via videolänk. Logga in i appen eller hemsidan när det är dags. Du får en SMS-påminnelse en liten stund innan mötet.
  5. Efter besöket får du en journal där veterinärens diagnos och råd står nedskrivna. Eventuellt får du också en remiss vidare eller ett recept utskrivet.